Du er her:
  • Aktuelt
  • Nytt

SE - LYTT - LÆR - REIS!

Reidun Huseth vil presentere Romas kunsthistorie i Kulviksvingen gjennom 8 kvelder i 2016.
    Kurset avsluttes med tur til Roma for de som har mulighet.

SE–LYTT–LÆR–REIS!
    Innføringskurs i europeisk kunsthistorie med
    ROMA som utgangspunkt og reisemål

Er du interessert i billedkunst, arkitektur og kultur? Liker du også å reise for å se og oppleve kunstverk og bygninger i de miljøene de finnes? I tilfelle kan følgende kurstilbud være noe for deg:

Innføring i europeisk kunsthistorie
    Se-lytt-lær-reis! er en serie kunsthistoriekurs som har europeiske byer som utgangspunkt og reisemål (Roma, Firenze, Paris, Barcelona). Kursene har hittil vært gjennomført i Inderøy og Stjørdal. For første gang inviterer vi nå til kurs i Selbu. Dette tilbudet gjennomføres i samarbeid med Neadalen Kunstforening, og kurset holdes i kunstforeningens lokaler i Kulviksvingen.
    Kurstilbudet vårt tar denne gangen utgangspunkt i Roma. Og etter endt kurs, arrangerer vi høsten 2016 en ukes tur til Den Evige Stad.
    I løpet av kurset vil dere bli kjent med kunsthistoriske epoker, sentrale kunstnere og deres verk. Hovedvekten blir lagt på antikken, renessansen og barokken. Streiftog til andre områder og epoker kan det også bli, der det er naturlig.
    Kurset består av forelesninger ledsaget av bilde- eksempler. Vi vil også presentere musikkeksempler knyttet til epoker.
    Kurset er først og fremst et tilbud til deg som har glede av å oppleve billedkunst og arkitektur, og i tillegg er glad i å reise. For oss er det viktig å understreke at her trengs det ingen forhåndskunnskaper for å delta. Og kurset er helt eksamensfritt! At du er nysgjerrig, har lyst til å lære mer og kanskje oppleve kunsten - og Roma - «live», er det beste utgangspunkt.

Roma-tur
    Kurset avsluttes med opplevelsestur til Roma, som er en utømmelig kilde for den kunst- og historie-interesserte. Det sies at ingen annen by i verden har et tilsvarende antall historiske minnesmerker, så her venter store opplevelser!
    Et lite utvalg: Forum Romanum, Colosseum og Pantheon, Peterskirken og Vatikanmuseet, Rafael og Michelangelo, Caravaggio og Bernini, palass, villaer og kirker, vakre piazzaer (byrom), fontener og obelisker.
    Roma er også mye mer enn fortidas kunst og historie: Italias hovedstad og politiske sentrum, moderne storby, mote og design, streiker, heftig trafikk, lyden av sirener, vakre parker og ikke minst – god, italiensk mat og vin!

Kurs og tur tilbys separat, så det er fullt mulig å delta bare på kurset. Som kursdeltakere vil dere bli prioritert når det gjelder turen.

Litt om oss:
    Reidun Huseth har bl.a. jobbet som lærer i ungdomsskolen og enhetsleder for kultur i Inderøy kommune. Som kunsthistoriker med formidling som spesialområde, er hun faglig ansvarlig for Se-lytt-lær-reis! Reidun har variert erfaring som kunstformidler, og i løpet av en 20-årsperiode har hun forelest ved flere innføringskurs i europeisk kunsthistorie, med ulike reisemål. På turene har hun har vært arrangør og reiseleder. Det skal hun også være på turen høsten 2016, og gleder seg stort til å vise fram Roma, en by hun hun har et sterkt forhold til.

Roald Huseth har det tekniske ansvaret for kurs og tur. Han er utdannet sivilingeniør, og har jobbet både i privat næringsliv og i det offentlige. Han er spesielt interessert i byplanlegging, bl.a. Romas byplanhistorie. Roald er reiseglad og kjenner Roma ut og inn etter mange besøk i byen. Han skal være turarrangør og reiseleder i Roma høsten 2016.

Brit Uni Kjøsnes er keramiker og billedkunstner. Hun er også leder i Neadalen Kunstforening, ei kunstforening for Selbu og Tydal. I år feirer de 30-årsjubileum. Kunstforeninga er meget aktiv, og de har eget galleri i Kulviksvingen i Selbu. Her arrangerer de ca 10 utstillinger i året.
    Kunstforeninga stiller nå sine trivelige lokaler til disposisjon for kunsthistoriekurset Se-lytt-lær-reis! De sørger også for å gi kursdeltakerne mulighet til en kopp kaffe/te og noe å bite i på kurskveldene. Det blir det trivsel av!

SE-LYTT-LÆR-REIS! 2016
    Informasjon og påmeldingsskjema kurs
    Kurstema: Antikken, renessansen, barokken med Roma som utgangspunkt.
    Tilbudet er basert på et samarbeid mellom Huseth rådgivning og formidling AS v/ Reidun Huseth og Roald Huseth og Neadalen Kunstforening v/ Brit Uni Kjøsnes
    Kurssted: Galleriet i Kulviksvingen
    Oppstart kurs: torsdag 21. januar 2016 kl. 18.00. Varighet 2,5t
    Pris for kurs: kr. 2800.-
    Påmeldingsfrist: 15.01.16
    Det blir arrangert 8 kurskvelder i perioden januar – september 2016. Pause i juli.
    Reise: En ukes tur til Roma arrangeres i månedsskiftet september/oktober 2016.

BINDENDE PÅMELDING, SE-LYTT-LÆR-REIS!  KURS 2016
    Navn:

Adresse:

Telefon:

Mobil:

E-post:

Foreløpig (ikke bindende) påmelding Roma-tur (kryss av):

Dato:
    Underskrift:

Påmelding sendes til: reidun.huseth@ntebb.no
    eller til Huseth rådgivning og formidling AS v/ Reidun Huseth
    Granavegen 52, 7670 INDERØY

Har du spørsmål, kan du også ringe Reidun, mobil: 906 11 989
    Kursdeltakerne vil få tilbakemelding med bekreftelse på mottatt påmelding
    Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall påmeldte på både kurs og tur.

Nytt fra Neadalen Kunstforening

Levert av WebSite AS